Отримане шляхом обману доведеться повернути
Для осіб, котрі шукають роботу за сприяння служби зайнятості, передбачені як права, так і обов’язки. Серед останніх чільне місце займає відповідальність за своєчасне та достовірне подання відомостей про обставини, що впливають на умови призначення та виплати допомоги з безробіття. Посадовці служби зайнятості постійно здійснюють контроль за цільовим використанням коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. Для цього активно використовують комп’ютерні технології, тому приховати будь-яку інформацію від державних органів неможливо. Запроваджений електронний обмін даними між різними урядовими установами значно полегшує розслідування страхових випадків, дозволяє оперативно виявляти факти порушень чинного законодавства
Найбільш поширеними причинами переплати з вини безробітних є:
– укладення між особами та банківськими установами договору про банківське обслуговування, у рамках якого банк публічно пропонує дохід за залучення нових клієнтів (особа стає агентом банку);
– укладення договорів цивільно-правового характеру, у т. ч. зі страховими компаніями, де предметом договору є пошук клієнтів для страхової компанії, виконання підготовчих дій з метою укладення договорів страхування, інформування клієнтів про умови і види страхування та ін.;
– отримання допомоги, компенсації та/або надбавки відповідно до законодавства за здійснення догляду за дитиною-інвалідом, особою з інвалідністю І групи або особою похилого віку, яка за висновком закладу охорони здоров’я потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку;
– призначення відповідно до норм чинного законодавства виплати грошового забезпечення батькам – вихователям дитячих будинків сімейного типу, прийомним батькам.
– отримання грошової допомоги на догляд за особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного стороннього догляду.
– недостовірні дані про попередню трудову діяльність або замовчування факту реєстрації як суб’єкта підприємницької діяльності;
– несвоєчасне інформування безробітним свого особистого консультанта про працевлаштування за наймом на умовах трудового договору (контракту) укладання цивільно-правового договору характеру про виконання робіт (надання послуг), забезпечення роботою самостійно.
Буває, що зайво виплачена допомога з безробіття стягується з працедавців через те, що бухгалтерські служби підприємств допускають помилки при поданні звітності щодо розміру заробітної плати (доходу) колишніх працівників, та стягнення коштів у зв’язку із поновленням на роботі працівника за рішенням суду.
Працівники служби зайнятості ретельно контролюють використання коштів страхового Фонду за призначенням. За результатами ведення Львівською обласною службою зайнятості претензійно-позовної роботи торік до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття надійшло 5827398,96 грн., з яких 2015191,75 грн. сплатили безробітні, та 3812207,21 грн. – підприємства, установи та організації.
Львівська обласна служба зайнятості