Права споживача щодо обміну/повернення товару належної якості
Як повернути товар у магазин?
Придбали в магазині товар, а вдома оглянули обновку і зрозуміли, що куплена річ не підходить за розміром, фасоном, кольором чи технічними характеристиками.
Знайома ситуація?
За яких умов можна повернути товар, що з будь-яких причин не сподобався?
Обмін і повернення товару в Україні регулюється Законом «Про захист прав споживачів» (далі – Закон).
Статтею 9 Закону встановлено права споживача при придбанні товару належної якості.
Відповідно до статті 9 Закону споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.
Наголошуємо, що мовиться про непродовольчий товар належної якості. Наприклад, покупцю не сподобався колір вази, чи міксер недостатньо потужний, або холодильник не підходить за габаритами.
Законом визначено, що споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.
Випадки, коли продавець погодився б обміняти товар після спливу 14 днів, трапляються рідко.
Останнім днем, коли споживач може вимагати у продавця прийняти назад товар належної якості, буде 14 день періоду, який почався на наступний день після покупки. Тому слід бути уважними і не пропустити строк для відповідного звернення.
У статті 9 Закону прописано, що обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
Треба розуміти, що річ, яку покупець повертає продавцю, знову опиниться в продажу, тому вона має зберегти так званий товарний вигляд. Тобто, повернути можна тільки те, чим не користувалися.
Товар повинен бути повернутий в непошкодженому вигляді, в повній комплектації, з пломбами, ярликами, в своїй оригінальній упаковці і з супровідною документацією.
Наприклад, якщо йдеться про плаття, то воно має бути з етикеткою та без слідів використання.
Якщо купили туфлі і скористалися ними, а потім зрозуміли, що не підходить розмір або не подобається колір, то повернути такий товар вже неможливо, оскільки залишаться хоч і незначні, але все ж помітні сліди носіння.
Як вже згадувалось, обов’язковою умовою для того, щоб обміняти (повернути) товар належної якості є наявність розрахункового документа, виданого споживачу разом з проданим товаром. Наявність чека є доказом того, що товар придбано саме в цьому магазині. Також чек підтверджує дату купівлі.
Слід зазначити, що не всі товари належної якості можна обміняти та повернути з підстав, зазначених у статті 9 Закону.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 року №172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» затверджено Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню).
Повернути товари із цього Переліку не вдасться, навіть якщо вони не розпаковані. У більшості випадків така заборона обумовлена гігієнічними міркуваннями.
У список «неповернення» потрапили продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни.
Крім того, обміну та поверненню не підлягають деякі непродовольчі товари: парфюмерно-косметичні вироби, зубні щітки, апарати для гоління, рукавички, натільна та постільна білизна, панчішно-шкарпеткові вироби, товари в аерозольній упаковці, друковані видання, товари для немовлят, інструменти для манікюру і педикюру, ювелірні вироби з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та інше.
Згідно з статтею 9 Закону, якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.
Звертаємо увагу, що Закон гарантує покупцю можливість не лише обміняти товар на інший, але й надає право розірвати договір купівлі-продажу: повернути товар в магазин і забрати свої гроші.
Звичайно, магазину вигідніше надати покупцю товар на обмін, щоб не втрачати виручку. Споживач має вирішити, чи хоче він зробити покупку, чи товар йому остаточно не підходить. Варіант обирає покупець.
Законом передбачено, що при розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.
Отже, якщо у продавця немає можливості повернути гроші відразу, то за згодою покупця кошти можуть бути виплачені в інший день впродовж тижня з моменту отримання від покупця товару.
З огляду на вищезазначене, щоб обміняти (повернути) придбаний товар споживачу треба звернутись за місцем купівлі та заявити продавцю одну з вимог, встановлених статтею 9 Закону України «Про захист прав споживачів». Продавець зобов’язаний прийняти товар належної якості та задовольнити вимогу споживача.
Якщо в торговельному закладі ігнорують вимогу споживача, то слід зафіксувати факт звернення до магазину, тобто вручити під підпис представнику магазину письмову заяву на ім’я суб’єкта господарювання з вимогою про обмін (повернення) товару. Заяву можна написати у двох примірниках – перший примірник заяви передати продавцю та попросити поставити на копії заяви відмітку про отримання: дату, прізвище та посаду особи, яка прийняла документ, штамп чи печатку цієї організації (за наявності). Представник магазину повинен зареєструвати заяву споживача. Якщо ж відмовляють у прийнятті заяви, то споживачу потрібно направити її поштою з повідомленням про вручення або кур’єром та зберегти докази відправлення.
В разі порушення прав споживач може звернутись за захистом:
– до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів – Головне управління Держпродспоживслужби у Львівській області (адреса – 79000, м.Львів, вул.Д.Вітовського, 18; телефон – 0322613690);
– до органу місцевого самоврядування – виконавчий комітет Стрийської міської ради (адреса – 82400, м.Стрий, вул.Шевченка, 71; телефон – (03245) 7-12-04; e–mail – stryimvk@loda.gov.ua);
– до суду.
Надаємо зразок заяви до органу місцевого самоврядування в разі порушення прав споживача щодо обміну (повернення) товару належної якості.
Інформаційний матеріал підготовлено
службою з питань торгівлі, побутового обслуговування
та захисту прав споживача
виконавчого комітету Стрийської міської ради