Топ теми:

ЩО ТРЕБА ЗНАТИ СПОЖИВАЧУ, ЗДАЮЧИ РЕЧІ ДО ХІМЧИСТКИ?

28 Серпня 11:38

Іноді результатом послуги хімчистки стають безповоротно зіпсовані речі та втрачені гроші.
Плануючи похід до хімчистки, не зайвим буде знати про особливості надання послуг хімічного чищення та фарбування виробів.

Правовідносини, які виникають між споживачем та виконавцем (суб’єктом господарювання, який надає послуги хімічного чищення виробів), регулюються Законом України «Про захист прав споживачів», постановою КМУ від 16 червня 2023 року № 614 «Про затвердження правил побутового обслуговування населення», іншими нормативно-правовими актами.

Насамперед споживач має бути обізнаним, у якого саме суб’єкта господарювання він замовляє побутову послугу. В об’єкті надання побутових послуг на видному і доступному для споживача місці розташовується куточок споживача, де розміщуються:
– загальні відомості про виконавця
(для юридичних осіб: найменування юридичної особи, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ, номер телефону;
для фізичних осіб – підприємців: прізвище, ім’я та по батькові, фактична адреса об’єкта надання побутових послуг, номер телефону);
– перелік побутових послуг, що надаються;
– ціни і тарифи на побутові послуги, затверджені виконавцем.

До хімічного чищення та фарбування (перефарбування) виробів приймаються:
пір’яно-пухові вироби – за вагою;
гардинно-тюлеві вироби та відрізи тканин з обметаними краями, а також килимові вироби – за кількістю та площею в кв. метрах;
мотки пряжі – за кількістю та вагою;
спорки одягу, що здаються на перефарбування (зшиті в одне полотнище);
пухові хустки – за кількістю та розміром (ширина та довжина), заміри проводяться через середину хустки;
хутряні і шкіряні вироби за кількістю і площею в кв. дециметрах;
головні убори – за кількістю та розміром;
усі інші вироби – за кількістю.

Споживач має бути уважним та наполегливим у той момент, коли здає речі у хімчистку.

Під час приймання виробу до хімічного чищення виконавець повинен оглянути кожний виріб у присутності споживача для визначення можливості його обробки, встановлення ступеня зносу, виявлення наявних дефектів (плям), що не видаляються під час хімічного чищення тощо. Споживачу варто поцікавитись, чи є забруднення, які неможливо прибрати, або чи існує загроза пошкодження речі.

Виконавець повідомляє споживачу про ступінь зносу виробів до приймання їх в обробку.
Недобросовісні виконавці можуть вказати завищений ступінь зносу, щоб знизити розмір відшкодування у разі настання проблем. Тому, перед підписанням договору (квитанції) споживачу необхідно звернути увагу на зазначений виконавцем ступінь зносу, який має відповідати реальному стану речі.
Для виробів, що приймаються в обробку, установлено чотири ступені зносу – 10, 30, 50 та 75 відсотків:
– знос 10 відсотків – вироби, які не були в ужитку і на довгому зберіганні, не мають дефектів виготовлення, пошкодження волокон і забарвлення;
знос 30 відсотків – вироби малозношені із незначним забрудненням та заплямуванням, які не піддавались пранню, хімічному чищенню або перефарбуванню і не змінили свого забарвлення, не мають пошкодження волокон і поривів; відрізи тканин з незначними порізами біля кромки або іншими невеликими пошкодженнями;
– знос 50 відсотків – вироби ношені, прані, чищені, перефарбовані, вигорілі; із збитим ворсом, потерті, із спущеними петлями; з невеликими поривами та штопанням; із значним забрудненням і заплямуванням, які мають зачіпки, незначні припали; відрізи тканин із забрудненням, заплямуванням або незначними пошкодженнями всередині відрізу; вироби з тканин, дубльованих пінополіуретаном, що мають заломи на ліктьових згинах; килимові вироби, що мають місця з пошкодженням забарвлення, обтріпані краї; гардинно-тюлеві вироби, які мають незначне пошкодження волокон;
– знос 75 відсотків – вироби дуже забруднені, що піддавалися пранню, хімічному чищенню, перефарбуванню, реставровані, мають витертість і вигорілі місця, припали, штопання, розриви, спущені петлі, плями, що зіпсували колір і волокна тканини, незначні пошкодження міллю, зваляний волосяний покрив, пошкодження шкіряної тканини; вироби із тканин, дубльованих пінополіуретаном, які мають відшарування або роздуті місця.

Виконавець зобов’язаний:
– попередити споживача про можливу усадку виробу і проявлення після обробки прихованих дефектів;
– відпороти фурнітуру та матеріали оздоблення, якщо виникають сумніви щодо збереження їх якості після обробки;
– проводити маркування виробу шляхом нанесення (прикріплення) позначки.

Під час виконання побутової послуги хімічні препарати та види обробки повинні відповідати зазначеним символам та вимогам догляду, зазначеним на маркувальній стрічці виробу, а в разі її відсутності – за узгодженням із споживачем.

Надання побутових послуг здійснюється відповідно до умов договору між споживачем і виконавцем. Споживачу обов’язково видається розрахунковий документ. Договір та/або розрахунковий документ є документальним підтвердженням надання побутової послуги.

Отже, приймаючи річ в хімчистку, виконавець повинен видати споживачу документ (це може бути квитанція), який є договором споживача з підприємством побутового обслуговування на послугу хімічного чищення виробу, та розрахунковий документ (чек), який підтверджує факт оплати послуги.

Перш ніж підписувати видану квитанцію, споживач має уважно вивчити її зміст. У квитанції в обов’язковому порядку повинні міститися:
– інформація про виконавця (найменування, адреса, телефон);
– вид послуги;
– інформація про виріб (найменування виробу, його колір, склад, комплектність, фурнітура, ступінь зносу виробу);
– дата приймання замовлення і термін його виконання;
– вартість послуги.
Працівник хімчистки, який заповнює квитанцію, повинен чітко описати стан речі та зазначити, наприклад, кількість ґудзиків, наявність додаткових аксесуарів тощо.
Якщо в квитанції є попередження про можливі негативні наслідки обробки (наприклад, «В результаті хімічного чищення можливі негативні наслідки обробки»), то в разі прийняття рішення віддати річ в хімчистку споживач наважується на ризик. Підписуючи квитанцію з таким попередженням, споживач фактично погоджується з можливими негативними наслідками обробки виробу.

За згодою споживача виконавець може надати додаткові платні послуги (апретування, дезодорація, антистатична обробка тощо). Будь-які додаткові послуги, надані виконавцем без згоди споживача, не створюють для споживача будь-яких зобов’язань щодо їх оплати.

Виконавець зобов’язаний дотримуватися строків виконання замовлення.

Споживач має право відмовитися від договору про надання послуг і вимагати відшкодування збитків, якщо виконавець своєчасно не приступив до виконання зобов’язань за договором або виконує роботу так повільно, що закінчити її у визначений строк стає неможливим.

Після надання побутової послуги у договорі робиться відмітка про фактичну дату її надання.

У разі коли виконавець не може надати послугу (прострочує виконання) згідно з договором, за кожний день (кожну годину, якщо тривалість виконання визначено у годинах) прострочення споживачеві сплачується пеня у розмірі 3% вартості послуги.

Споживач за участю виконавця приймає результати наданої побутової послуги. Під час отримання речі необхідно ретельно оглянути її в присутності працівника хімчистки. У разі незадовільного результату або встановлення недоліків наданої послуги складається акт або інший документ, що засвідчує приймання.

У разі виявлення недоліків у наданій побутовій послузі споживач має право на свій вибір вимагати:
– безоплатного усунення недоліків у наданій послузі у розумний строк;
– відповідного зменшення ціни наданої послуги.

За наявності у послузі істотних недоліків споживач має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.

Виконавець зобов’язаний протягом місяця відшкодувати збитки, що виникли у зв’язку з втратою, псуванням чи пошкодженням речі, прийнятої ним від споживача для надання послуг.

Речі мають видаватись споживачу з зазначенням гарантійних зобов’язань. Якщо протягом гарантійного строку у наданій послузі проявляться дефекти, що виникли з вини виконавця, то вони усуваються безоплатно. Слід пам’ятати, що вимога споживача протягом гарантійного строку розглядається після пред’явлення договору та розрахункового документа.

У разі неявки споживача за отриманням чищеного або фарбованого (перефарбованого) виробу у визначений договором строк виконавець має право не раніше шести місяців після закінчення строку виконання замовлення і дворазового письмового нагадування споживачу (з повідомленням) реалізувати такий виріб в установленому законодавством порядку.

Якщо споживач незадоволений отриманими послугами, то свої вимоги краще пред’явити виконавцю в письмовій формі. До заяви треба додати копії договору та розрахункового документа.

У випадку, коли законні вимоги споживача не будуть задоволені, споживач може звернутись до органів, що забезпечують захист прав споживачів, або до суду.

 

Інформаційний матеріал підготовлено
службою з питань торгівлі, побутового
обслуговування та захисту прав споживача
виконавчого комітету Стрийської міської ради

Чат-бот Гаряча лінія
Перейти до вмісту